W ciągu ostatnich kilku lat wiele polskich biur podróży miało poważne problemy finansowe. Część z nich musiało odwołać wyjazdy swoich klientów, ogłaszając jednocześnie bankructwo bądź tłumacząc ten stan rzeczy zbyt małą ilością chętnych na dany wyjazd turystyczny. Należy pamiętać, że klient biura podróży, jak każdy inny konsument, ma prawo do dochodzenia swoich praw względem organizatora imprezy turystycznej. Jednym z takich praw jest prawo do odszkodowania bądź zadośćuczynienia.
O odszkodowanie bądź zadośćuczynienie klient biura podróży może ubiegać się nie tylko w przypadku zgłaszania reklamacji, choć ta sytuacja ma chyba miejsce najczęściej. Jak wskazano powyżej, odszkodowanie należy się konsumentowi także za wyjazd,który nie doszedł do skutku, jednak nie w każdym przypadku. W regulaminie wyjazdów w biurze turystycznym często można znaleźć zapis, że impreza nie odbędzie się, jeśli nie zgłosi się na nią minimalna liczba uczestników. Wówczas biuro podróży bez ponoszenia odpowiedzialności i dodatkowych kosztów, może zwrócić klientom ich pieniądze wpłacone na poczet wyjazdów, albo zaproponować im wyjazd alternatywny. Nie zawsze takie tłumaczenie jest wiarygodne. Jeśli biuro odwołuje w maju wyjazd sierpniowy, tłumacząc, że ma za mało osób chętnych do urlopu w tym terminie, to jest to bardzo naciągane. Wiadomo, że przez okres wakacji wielu klientów wykupiłoby daną imprezę turystyczną, dlatego też prawdziwy powód jej odwołania musi być inny. W takim przypadku klient może i powinien ubiegać się o pewne zadośćuczynienie od biura, dowodząc, że podany przez niego powód odwołania imprezy jest niezgodny z prawdą.
Inną sytuacją, w której można ubiegać się o odszkodowanie z biura turystycznego jest złożenie reklamacji. Wczasowicze mogą nie być zadowoleni z uzyskanego poziomu usług, w tym ze standardu zakwaterowania, czy transportu i wyżywienia. Jeśli odbiega on od wcześniejszych zapewnień biura, np. jesteśmy zakwaterowani w hotelu 3 gwiazdkowym, zamiast 5-cio gwiazdkowym, mamy prawo do dochodzenia swoich praw z tego tytułu. Reklamacja musi być jednak potwierdzona przez pilota lub rezydenta biura podróży już na miejscu, w którym odbywamy wakacje. W zasadzie, reklamacja może dotyczyć wszystkiego, co jest niezgodne z umową zawartą pomiędzy klientem, a organizatorem danej imprezy turystycznej. Biuro musi wywiązywać się w 100% z tego, co napisało we wszystkich swoich materiałach reklamowych. Jeśli tego nie uczyni, klient może złożyć reklamację i żądać odszkodowania.
Więcej o odzyskiwaniu odszkodowań przeczytasz w tekście Upadłość touroperatora. Jak odzyskać pieniądze. W tekście wszystko o usłudze chargeback.