7 C
Warszawa
wtorek, 16 kwietnia, 2024
Strona głównaAktualnościChargeback zwrot gotówki gwarantowany

Chargeback zwrot gotówki gwarantowany

Chargeback zwrot gotówki gwarantowany Chargeback to procedura, która chroni użytkowników kart kredytowych, płatniczych oraz debetowych. Dzięki niej, jeśli płacisz kartą, a nie otrzymujesz produktu czy usługi, albo też Twoje konto obciążone zostało kwotą wyższą niż powinno, możesz żądać zwrotu środków. W walce o należność wesprze Cię bank oraz agent rozliczeniowy.

Coraz chętniej i częściej korzystamy nie tylko z kart płatniczych, ale także zakupów internetowych. Usługa chargeback – „obciążenie zwrotne”, powstała właśnie z myślą o użytkownikach często dokonujących zakupów „na odległość”.

Kupując w sieci w zasadzie nie jesteśmy w stanie sprawdzić jakości towaru/usługi oraz uczciwości sprzedawcy. Jego wiarygodność oraz wypłacalność gwarantuje poniekąd agent rozliczeniowy.

Ale po kolei… Czym jest chargeback? Jak z niego skorzystać? Wybierasz się na wakacje bądź w podróż służbową? Za usługi touroperatora oraz bilet lotniczy zapłać kartą – nie ważne czy płatniczą, debetową, kredytową czy przedpłaconą, wszystkie objęte są gwarancją chargeback.

Jeśli zapłaciłeś kartą, a nie otrzymałeś produktu lub usługi, bądź też z Twojego konta została pobrana wyższa czy podwójna należność, powinieneś to czym prędzej zgłosić bankowi. Bank (wydawca karty) przyjmie reklamację, a następnie przekaże ją agentowi rozliczeniowemu, który wyjaśni nieporozumienie ze sprzedawcą/ dostawcą usługi.

Jeśli agent rozliczeniowy uwzględni reklamację, przelewa on odpowiednią sumę na konto banku (ten na rachunek klienta), a sam dochodzi roszczeń u sprzedawcy. To bowiem na akceptancie karty (sprzedawcy) ciąży obowiązek uregulowania należności.

A co w przypadku, gdy akceptant karty okazuje się niewypłacalny? Wówczas należność zobowiązany jest wypłacić agent rozliczeniowy.

Gwarancją chargeback objęte są wszystkie rodzaje kart sygnowanych logiem VISA bądź MasterCard. Banki jednak niechętnie informują klientów o tej usłudze, bowiem procedura jest kosztowna, czasochłonna i wymaga zaangażowania wielu stron – banku, agenta rozliczeniowego, akceptanta karty.

Poza tym duża ilość uzasadnionych reklamacji, może znacząco wypłynąć na kondycję finansową agenta rozliczeniowego – kilka lat temu bankrutująca linia lotnicza Air Polonia, omal nie pociągnęła za sobą na dno, jednego z największych w Polsce agentów rozliczeniowych – e-Card. A jak wiadomo bankom nie szczególnie zależy na budowaniu nieporozumień z instytucjami z sektora finansowego.

Więcej o usłudze chargeback oraz odzyskiwaniu odszkodowań od upadających biur podróży przeczytasz w tekście Upadłość touroperatora. Jak odzyskać pieniądze?