2.4 C
Warszawa
piątek, 19 kwietnia, 2024
Strona głównaPoradnikiPolisa od niewypłacalności biura podróży

Polisa od niewypłacalności biura podróży

Polisa od niewypłacalności biura podróży Każde biuro podróży działające w Unii Europejskiej oferuje klientom wykupienia ubezpieczenia przed ryzykiem niewypłacalności lub upadłości biura. Klient może dochodzić swoich roszczeń z ubezpieczenia również wtedy, gdy niewypłacalność biura podróży jest spowodowana oszustwem. Dotychczas, takie sprawy były odrzucane przez ubezpieczycieli, ale Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jasno stwierdził, że w takiej sytuacji polisa również funkcjonuje.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości ustosunkował się w ostatnim czasie do pytania pewnego Niemca, który zwrócił się z nim do Sądu Okręgowego w Hamburgu. Miał on wątpliwości, czy polisa od niewypłacalności biura podróży, jaką wykupują jego klienci, znajduje zastosowanie także wtedy, gdy niewypłacalność jest spowodowana niewłaściwą polityką organizatora, którą wprost można określić jako oszustwo. Obywatel Niemiec sam doświadczył tego, że towarzystwo ubezpieczeniowe odmówiło mu zwrotu zapłaconej ceny podróży, pomimo bankructwa biura. Wycieczka nie doszła do skutku, bowiem touroperator w między czasie stał się niewypłacalny.
Powodem braku zwrotu zapłaconej kwoty za wycieczkę turystyczną było to, że ubezpieczyciel uznał oszustwo ze strony organizatorów za powód niewypłacalności. Uznał więc, że ochrona podróżnych przed działaniem noszącym znamiona oszustwa ze strony biur podróży nie jest celem dyrektywy. Biuro, w którym Niemiec wykupił wyjazd turystyczny nie zamierzało przeznaczyć otrzymanych od klienta pieniędzy na zorganizowanie dla niego podróży. Od razu pieniądze te zostały wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem. Touroperator posiadał zawartą umowę na wypadek niewypłacalności z Towarzystwem Ubezpieczeniowym. Te jednak uznało, że roszczenia o zwrot kosztów złożone przez klienta biura podróży nie znajdą zaspokojenia z środków ubezpieczalni. Towarzystwo odmówiło wypłaty odszkodowania, choć nie miało do tego prawa, jak orzekł Europejski Trybunał Sprawiedliwości.
Zdaniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, biuro podróży powinno otrzymać zabezpieczenie pieniężne, umożliwiające zwrot pieniędzy zapłaconych uprzednio przez klienta na planowany wyjazd turystyczny, gdyby doszło do niewypłacalności biura. Tak wskazuje przyznana przez Radę Europejską dyrektywa unijna w kwestii podróży zorganizowanych. Wszyscy podróżni są chronieni na wypadek niewypłacalności organizatora podróży, bez względu na powód takiej sytuacji. Nadrzędnym celem dyrektywy jest ochrona konsumenta przed skutkami upadłości touroperatora, bez rozważania, jakie były jej powody.