Ubezpieczyciele przekonali się, że należy dążyć do jak najszerszego powiększania kanałów dystrybucji proponowanych przez siebie polis dla klientów. Im będą one łatwiej dostępne, tym szybciej potencjalny klient będzie skłonny z nich skorzystać. Jednym z najsprawniej działających dziś kanałów dystrybucji ubezpieczeń wszelkiego rodzaju, jest Internet i telefon.
Są to tzw. kanały direct, za pośrednictwem których można nabyć polisę ubezpieczeniową o konkretnych parametrach, bez potrzeby wychodzenia z domu – szybko i wygodnie. Klienci nie muszą już osobiście spotykać się z ubezpieczycielem, aby nabyć wybraną przez siebie polisę. Wszystkiego mogą dokonać w trybie zdalnym, przy użyciu Internetu lub telefonu.
Jak podają eksperci, w ciągu pierwszego półrocza bieżącego roku sprzedano w Polsce ponad 3 mln ubezpieczeń właśnie z wykorzystaniem kanałów direct. W porównaniu z I półroczem 2011 roku w tym względzie notowany jest wyraźny wzrost, o niemalże 10%. Zebrane składki w I półroczu 2012 opiewały na kwotę ponad 600 mln zł, czyli o 16% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Polacy za pośrednictwem Internetu i telefonu najczęściej decydują się na zakup ubezpieczeń komunikacyjnych – OC i AC. Jest to spowodowane przede wszystkim tym, że tego typu polisy kupowane w kanałach direct są tańsze, niż gdyby kupować je w tradycyjny sposób. Poza tym, w sieci dostępnych jest wiele porównywarek ubezpieczeń OC i autocasco, pozwalających na podstawie podanych przez klienta parametrów, na wyliczenie najkorzystniejszego ubezpieczenia. 80% składek płaconych na ubezpieczenia direct przypada na ubezpieczenia komunikacyjne. Rok wcześniej było to jeszcze więcej, bo 82%. Widać, że powoli przekonujemy się do tego, aby za pomocą kanałów internetowych i infolinii kupować również i inne ubezpieczenia. W systemie direct sprzedawane są również pozakomunikacyjne polisy, między innymi ubezpieczeni mieszkań i domów. Być może przyczyną takiej sytuacji jest wzrost liczby szkód spowodowanych żywiołami w Polsce.
Między innymi opcję sprzedaży ubezpieczeń w kanałach direct oferują takie ubezpieczalnie jak: Aviva, Allianz, Axa, Benefia, BRE Ubezpieczenia, Liberty Direct, Link4 czy też Medica Polska.