Strona główna Aktualności Przyszłość płatności mobilnych

Przyszłość płatności mobilnych

0

platnosci_mobilneZa zakupy w sklepie czy punkcie usługowym wielu klientów nie płaci już gotówką. Karta płatnicza stała się powszechnym sposobem na dokonywanie płatności już kilka lat temu. Z roku na rok rośnie liczba miejsc, gdzie można zrealizować płatności bezgotówkowe. Coraz częściej nawet niewielkie sklepy osiedlowe dają taką możliwość swoim klientom. Terminale płatnicze pomimo, że są kosztem dla przedsiębiorców, i tak są wprowadzane w punktach handlowych i usługowych. Czy taka sama przyszłość rysuje się przed płatnościami mobilnymi? Czy wkrótce i one będą tak powszechne, jak płatności kartami?

Organizacje płatnicze wprowadzają dla klientów udogodnienia w dokonywaniu płatności, dzięki czemu dziś teoretycznie można zapłacić za zakupy za pośrednictwem posiadanego telefonu komórkowego. W praktyce sklep czy punkt usługowy muszą być wyposażone w odpowiedni terminal, aby taka płatność mogła zostać zrealizowana. Telefon jako instrument płatniczy jak dotychczas nie jest jeszcze zbyt powszechny, ale eksperci rynkowi twierdzą, że już za kilka lat ta sytuacja ulegnie zmianie. Zwłaszcza, że na przykład większość Polaków prędzej weźmie z domu właśnie komórkę, wychodząc np. na spacer, niż portfel. Telefon może więc śmiało zastąpić karty płatnicze.

Dziś już w powszechnym użyciu są mobilne portfele, pomagające w zakupie chociażby biletów komunikacji miejskiej, właśnie przez telefon. Jak na razie, mocno rozwija się sfera mikropłatności za pośrednictwem telefonów komórkowych. Banki oferujące klientom karty płatnicze i organizacje kartowe widzą przyszłość mobilnych płatności w postaci telefonów komórkowych będących nośnikiem kart płatniczych. Takie technologie już są w użyciu. Telefon komórkowy funkcjonuje jako karta płatnicza, w systemie zbliżeniowym. Nie trzeba nosić ze sobą plastikowej karty płatniczej, ale tylko telefon komórkowy wyposażony w odpowiednie aplikacje. Po wyborze konkretnej karty płatniczej na ekranie telefonu komórkowego, wystarczy, że klient zbliży swoją komórkę do czytnika w sklepie i transakcja zostanie zrealizowana. W planach organizacji kartowych jest wdrożenie do telefonów komórkowych nie tylko kart płatniczych, ale również wszelkiego rodzaju kart lojalnościowych, które dziś klienci muszą nosić w portfelach.

Bankowe technologie są już na to przygotowane. Co więcej, organizacje płatnicze chcą też ułatwiać funkcjonowanie na nowoczesnym rynku również samym sprzedawcom. Dostępne są już przystawki do telefonów komórkowych, które ze zwykłego telefonu mogą uczynić terminal płatniczy. Dzięki prostemu urządzeniu sprzedawca w sklepie osiedlowym, czy nawet handlarz uliczny, może sięgnąć po swój mobilny POS i przyjąć płatność kartą. Przystawka do telefonu komórkowego i specjalna aplikacja zainstalowana na komórce, likwidują konieczność kupowania osobno terminala płatniczego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here