Ogromnym problemem, z jakim stykają się klienci chcący zaciągnąć kredyt hipoteczny, są formalności. Aby w końcu móc otrzymać od banku pieniądze na zakup, czy budowę mieszkania, należy przynieść stosy dokumentów, które później podlegają żmudnej weryfikacji w dziale analiz instytucji finansowej. Na szczęście, dzisiaj banki zrozumiały już, że niekończące się formalności są barierą dla klienta w zaciąganiu kredytu hipotecznego.
W tym tygodniu ze swoją najnowszą ofertą rusza ING Bank Śląski, a pozostałe banki już zapowiadają kontrofensywę na tym polu. Powoli zmienia się więc oblicze kredytów hipotecznych, które stają się bardziej przyjazne dla klientów. W zbiorowej świadomości społecznej pokutuje przekonanie, że bardzo trudno otrzymać kredyt hipoteczny. Jest on uważany za jeden z najbardziej skomplikowanych produktów, jakie można znaleźć w ofercie banków. Potwierdzają to ostatnie badania TNS OBOP na zlecenie ING Banku Śląskiego.
Według przeprowadzonych badań, dla większości klientów najważniejszy jest prosty i przejrzysty proces starania się o kredyt. Na drugim miejscu stawiają oni walutę, w jakiej owy kredyt jest wyrażony. Przeważająca grupa ankietowanych oprócz warunków finansowych związanych z kredytem, zwraca szczególną uwagę na kompetencje doradcy finansowego, stopień trudności formalności przy zaciąganiu kredytu, czas rozpatrzenia wniosku kredytowego oraz na pomoc pracowników w kompletowaniu i wypełnianiu wszelkich, niezbędnych dokumentów.
Klienci na ogół nie posiadają odpowiedniej wiedzy związanej z produktami finansowymi, dlatego oczekują pomocy ze strony specjalistów. Tylko co 5 klient deklaruje, że mógłby samodzielnie przebrnąć przez formalne kwestie dotyczące zaciągnięcia kredytu hipotecznego, ponieważ ma już na swoim koncie inny kredyt. W przypadku konsumentów, którzy nie mieli jeszcze do czynienia z zaciąganiem kredytów, gotowość na przejście w sposób samodzielny procesu formalnego deklaruje tylko 13% badanych.
Największym problemem przy zaciąganiu kredytu hipotecznego jest poświęcenie odpowiedniej ilości czasu na załatwienie formalności. 25% ankietowanych wskazało, że kłopotem jest uzyskanie niezbędnych dokumentów, zaś 18% twierdziło, że nie potrafi zrozumieć warunków umowy kredytowej, dlatego też dla klientów tak ważna jest fachowa pomoc doradcy. Za taką pomoc gotowych jest zapłacić 80% respondentów.
ING Bank Śląski wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów postanowił zaoferować im nie tylko atrakcyjne marże kredytowe, ale również szerokie wsparcie doradcy na każdym etapie ubiegania się o kredyt. Teraz to doradca pomoże w uzyskaniu niezbędnych dokumentów, np. wypisu z Księgi Wieczystej. Bank zdecydował się na rezygnację z opłat za wcześniejszą spłatę kredytu.
źródło: Bankier.pl,
Tomasz Jaroszek, “Hipoteki stają się przyjazne”.