Banki wciąż zmieniają swój zakres działalności i wprowadzają do swojego funkcjonowania nowe rozwiązania techniczne, aby wychodzić naprzeciw rosnącym oczekiwaniom swoich klientów. Chcą przyciągnąć do siebie klientów, wchodzących na rynek finansowy, poszukujących wygodnych, nowatorskich rozwiązań z dziedziny bankowości. Przelewy za pośrednictwem systemów elektronicznych, czy możliwość dokonywania transakcji kartami zbliżeniowymi to już standard dla polskich banków, jak i dla klientów. Dziś nadszedł czas na upraszczanie dokonywania przelewów.
Niewykluczone, że jeszcze w tym roku klienci polskich banków będą mogli realizować szybkie przelewy za pośrednictwem krótkich wiadomości tekstowych SMS.
Czy numery telefonów komórkowych zastąpią długie numery kont bankowych? Nie jest to zupełnie wykluczone. Jak informuje Krajowa Izba Rozliczeniowa, jej eksperci wciąż pracują nad rozwiązaniem polegającym na tym, że przelewy będą realizowane z użyciem telefonów komórkowych i ich numerów. W przyszłości wystarczyłoby, aby nadawca przelewu podał swój numer telefonu, aby pieniądze automatycznie, w krótkim czasie, trafiły na jego konto.
Krajowa Izba Rozliczeniowa uspokaja klientów banków, że przelewy SMS-owe nie będą jedynym sposobem realizowania płatności czy przekazywania pieniędzy na konto odbiorców. Nadal będą funkcjonowały tradycyjne przelewy w bankach i za pośrednictwem elektronicznych systemów transakcyjnych. Prezes KIR dodaje przy tym, że odszukanie rachunku klienta banku wcale nie wymaga podania jego numeru. W wielu przypadkach wystarczające jest podanie numeru telefonu komórkowego lub adresu mailowego.
Wygodna identyfikacja konta przy użyciu numeru telefonu klienta spowoduje, że przelewy SMS-owe staną się szybka formą dokonywania płatności. Jeśli klient będzie mógł przelać pieniądze przez telefon, wysyłając do banku krótką wiadomość tekstową, będzie to kolejny krok w celu uproszczenia dokonywania transakcji bezgotówkowych. W ten sposób klienci będą mogli płacić za dokonywane zakupy w sklepach internetowych, czy przekazywać sobie nawzajem środki finansowe.
KIR ma na celu uproszczenie systemu płatności. Nie wprowadza ogromnych innowacji na nasz rynek bankowy, bowiem w Inteligo wysyłka pieniędzy telefonem, kiedy to odbiorca dostaje SMS z informacją o przelewie, była już dostępna kilka lat temu. KIR chce stworzyć spójną bazę danych numerów kont bankowych z przyporządkowaniem numerów telefonów komórkowych, adresów mailowych czy loginów z serwisów społecznościowych. W ten sposób powstanie szeroka paleta możliwości dokonywania szybkich przelewów w inny sposób, niż z wykorzystaniem numeru konta bankowego odbiorcy.