8.9 C
Warszawa
czwartek, 28 marca, 2024
Strona głównaAktualnościProwizja za wypłaty euro z bankomatu

Prowizja za wypłaty euro z bankomatu

wyplaty_euro_z_bankomatuPopularyzacja kart płatniczych spowodowała, że coraz częściej posługujemy się pieniądzem elektronicznym. Płacimy kartą za zakupy w sklepach, za usługi w punktach usługowych, jak również wykorzystujemy ją do wypłaty gotówki z bankomatów. Niektóre tego typu urządzenia pozwalają na wypłatę kartą nie tylko złotówek, ale również euro.

Przykładem jest Euronet, obsługujący dużą sieć bankomatów w całym kraju. Euronet pozwala między innymi na bezprowizyjną wypłatę pieniędzy z konto osobistych mBanku lub Multibanku.

Problem w tym, że wypłacając kwotę w euro z bankomatów Euronetu można zapłacić nawet kilkuzłotową prowizję. W takim wypadku bankomat zaczyna funkcjonować jak zagraniczny kantor. Prowizja jest pobierana przez Euronet z konta klienta, ale ten może ubiegać się w banku o jej zwrot. Nie każdy jest świadomy tego, że może odzyskać pobrane od niego pieniądze z tytułu prowizji za wypłatę euro z Euronetu.

Usługa wypłaty waluty europejskiej za pośrednictwem polskich bankomatów Euronet, jest usługą nową. Zasadniczo, dokonywanie wypłat gotówki z bankomatów Euronet dla klientów mBanku powinno być bezpłatne. Niemniej jednak, przy wypłacie euro z Euronetu bankomat może pobrać nawet 5 zł prowizji. Dzieje się tak dlatego, że przy wypłacie walutowej system mBanku rozpoznaje bankomat Euronetu jako bankomat obcy, choć nie powinno tak być.

Problem w tym, że wypłaty euro z maszyn Euronetu nie są obsługiwane przez Euronet Polska, ale firmę Euronet 360 Finance Limited z siedzibą w Londynie. Transakcje realizowane za pośrednictwem zagranicznego podmiotu mają inny kod niż standardowy kod wykorzystywany przy wypłatach złotówek z bankomatów Euronetu.

Bankomaty Euronet przy korzystaniu z usługi wypłaty euro przez klienta, przeliczają transakcję na złote i zapisują jako transakcję wypłaty gotówki w złotych u zupełnie innego operatora. Na mocy takiego opisu transakcji, bank wydawcy karty, którą posłużył się przy wypłacie euro klient, pobiera prowizję.

Jeśli klient zorientuje się, że z konta pobrano od niego wyższą kwotę, niż wynosi kwota wypłaty w euro, może skutecznie złożyć reklamację i otrzymać zwrot pobranej prowizji za wypłatę. W przeciwnym wypadku bank nie zwróci mu bezprawnie pobranej prowizji.

Euronet tłumaczy się z pobierania prowizji tym, że to od banku wydawcy karty zależy, czy prowizja zostanie pobrana przy wypłacie euro z bankomatów, czy też nie. Tym samym, przerzuca odpowiedzialność za zaistniałą sytuację na inne podmioty.