Banki wielokrotnie apelowały do swoich klientów o zachowanie większej ostrożności chociażby przy posługiwaniu się kartą płatniczą. Tymczasem, wydaje się, że klienci po prostu nie rozumieją lub lekceważą w wysokim stopniu zagrożenie. Rośnie liczba osób, które przez własną nieuwagę straciły oszczędności na swoim koncie bankowym. Złodzieje nie muszą się zbyt natrudzić, aby uzyskać PIN do karty. Wiele osób zapisany go na samej karcie płatniczej.
Bankowcy wyliczyli, że ponad 60% Polaków nosi w portfelu karty płatnicze razem z pieniędzmi. Klienci banków nie dbają o to, aby zachować dla siebie swój numer PIN.
Związek Banków Polskich zlecił firmie TNS Pentor przeprowadzenie badań dotyczących wykorzystywania na co dzień usług bankowych przez Polaków. Wynika z nich, że istnieje co najmniej 16 różnych zagrożeń, przed którymi klienci banków powinni się strzec wykorzystując na co dzień swoją kartę bankową.
Najgorsze jest to, że Polacy samodzielnie, bez niczyjej ingerencji ściągają na siebie zagrożenie, udostępniając osobom trzecim swoje karty płatnicze i kody PIN. Karygodne jest nie tylko zapisywanie kodu PIN na karcie płatniczej, ale też noszenie numeru PIN w jednym portfelu z kartą. W taki sposób postępuje 12% mężczyzn i 19% kobiet – respondentów przebadanych przez TNS Pentor. Często w portfelu można znaleźć kartkę z dopiskiem – numer PIN oraz nazwą banku. Złodziej, który ukradnie torebkę czy portfel od razu wie, do której karty płatniczej przypisany jest dany PIN. Wyczyszczenie konta ofiary staje się więc dla niego wyłącznie formalnością.
Jeśli w ten sposób złodziej nie uzyska pożądanych informacji o haśle do konta bankowego, może równie dobrze sklonować kartę sczytaną z bankomatu. Oszuści montują specjalne nakładki na bankomaty, które działają jak skaner i przesyłają do złodziei pożądane dane karty klienta.
Polacy słusznie boją się kradzieży przy korzystaniu z kart płatniczych, ale jeśli zachowają minimum rozwagi i zdrowego rozsądku, ich pieniądze na koncie bankowym powinny być jak najbardziej bezpieczne.
Banki zalecają, aby przy korzystaniu z bankomatu klient zawsze starał się zasłonić klawiaturę podczas wpisywania numeru PIN. Ta sama zasada odnosi się do terminali płatniczych w sklepach i punktach usługowych. Często klienci bezmyślnie, na oczach innych konsumentów, wstukują PIN do terminala, który łatwo przechwycić.
Jeśli bankomat nie chce nam wypłacić pieniędzy, powinniśmy zadzwonić niezwłocznie do banku i zastrzec naszą kartę. Najlepiej poza tym korzystać z bankomatów umiejscowionych przy oddziałach banków lub we wnętrzu sklepów i galerii handlowych. Są one lepiej chronione niż bankomaty znajdujące się na zewnątrz.