Tajemniczy klient (mystery shoping) to w Polsce jest jeszcze mało znana profesja i chyba takie jest założenie marketerów. Dzięki tajemniczym klientom, wcielającym się w rolę normalnych, zwyczajnych konsumentów, firmy sprawdzają, w jaki sposób ich pracownicy obsługują klientów, czy utrzymują standardy wskazane przez pracodawcę, albo też czy pracownik jest kompetentny.
Za pośrednictwem badań tajemniczych klientów, agencja badawcza TNS Polska zdobyła się na wskazanie, które banki w Polsce świadczą usługi w najbardziej profesjonalny i kompetentny sposób. Aby dokonać jak najbardziej obiektywnej oceny polskiej bankowości, tajemniczy klienci odwiedzili co 10. placówkę w kraju. Badanie miało na celu zebranie wrażeń i opinii na temat jakości obsługi wśród kilkuset tajnych klientów. Zostało ono przeprowadzone w maju tego roku na 22 polskich bankach. Jaki bank uzyskał w oczach tajemniczy klientów najwyższą ocenę?
Najlepiej tajemniczy klienci oceniali Multibank, który zrobił na nich najlepsze wrażenie. Zwyciężył on w wielu ważnych kategoriach. Uzyskał 71,4% w dziedzinie analiza potrzeb klienta, a 82,5% w odniesieniu do „zakończenia spotkania”. W tym ostatnim przypadku ocenie podlegała umiejętność bądź chęć nawiązywania i utrzymywania kontaktu z klientem przez doradcę bankowego.
Na drugim miejscu w rankingu znalazł się Citi Handlowy, a na trzecim Kredyt Bank. Uwzględniając ogólną jakość obsługi klientów detalicznych, Multibank uzyskał 81,8% ocenę tajemniczych klientów. Citi Handlowy zaś miał wyniki na poziomie 76,6%. Tuż za nim uplasował się Kredyt Bank z wynikiem 76,2%, Raiffeisen Bank z 74,4%, Alior Bank – 67%, ING Bank Śląski – 67%, Millennium Bank – 66,9%, czy też PKO BP – 64,9%. Na ostatnim, 10 miejscu analizowanego zestawienia uplasowano Credit Agricole z wynikiem 61,3%.
Każdy tajemniczy klient miał za zadanie odwiedzić placówkę bankową, przeprowadzić rozmowę z doradcą, a po wyjściu z banku – wypełnić szczegółowy, ustandaryzowany kwestionariusz. Na podstawie tychże kwestionariuszy sklasyfikowano banki w rankingu pod względem jakości obsługi klienta. Partnerami niniejszego badania były firmy Deloitte oraz „Puls Biznesu”. Z uwagi na zakres i konstrukcję badania tajemniczych klientów przeprowadzonego wśród polskich banków, można je uznać za wiarygodne.
Sprawdź aktualną ofertę banków.