3.5 C
Warszawa
poniedziałek, 25 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościmBank i Orange w tandemie

mBank i Orange w tandemie

mbank_telefonKilkanaście lat temu mBank był bankiem eksperymentalnym, marką banku internetowego uruchomioną przez BRE Bank w Łodzi. Jak się okazało, Polacy przyzwyczaili się do korzystania z usług i produktów bankowych online, dzięki czemu mBank wyrósł na największy bank internetowy w Polsce. Dziś jest niekwestionowanym liderem w tym sektorze bankowym. mBank obecnie szykuje kolejną rewolucję w swojej działalności.
Po połączeniu pod jedną marką MultiBanku i BRE Banku, mBank jest silnym graczem rynkowym, który chce rozwijać teraz swoją bankowość mobilną. Wsparciem dla tego projektu ma być firma Orange. W drugiej połowie 2014 roku ma powstać nowy internetowy bank detaliczny stworzony we współpracy pomiędzy mBankiem a firmą telekomunikacyjną Orange. Oba przedsiębiorstwa zawarły strategiczny sojusz. Czy jesteśmy świadkami zmiany sił na polskim rynku bankowym? Czy mBank jeszcze bardziej wzmocni swoją pozycję i przewagę konkurencyjną?
Podstawowe założenia umowy
W poniedziałek, 17 marca 2014 roku mBank ogłosił, że zawarł strategiczne porozumienie z koncernem Orange. Umowa przewiduje powstanie mobilnego banku detalicznego dla użytkowników smartfonów i tabletów. Usługi finansowe mają być z założenia świadczone pod marką Orange, zaś mBank stanie się partnerem strategicznym. Oferta banku Orange będzie kierowana do klientów indywidualnych oraz do sektora MSP, a obejmie swoim zasięgiem:

  • Rachunki bieżące,
  • Depozyty,
  • Pożyczki,
  • Karty kredytowe,
  • Płatności mobilne,
  • Karty debetowe.

Klienci Orange będą mieli możliwość skorzystania z atrakcyjnych pakietów, stanowiących połączenie usług telekomunikacyjnych, które są podstawową dziedziną działalności firmy Orange, oraz usług finansowych. Podpisana umowa zakłada ponadto podział obowiązków pomiędzy partnerów biznesowych, mianowicie mBank będzie świadczył usługi bankowe w ramach nowego oddziału, utworzonego w strukturach banku, zaś Orange Polska ma realizować zadania z zakresu marketingu i pozyskiwania klientów.
Na temat połączenia sił mBanku i Orange Polska wypowiedzieli się prezesi obu firm. Prezes mBanku, Cezary Stypułkowski, powiedział, że:
„Gdy prawdziwie mobilny bank tworzy nową platformę wspólnie z największym krajowym operatorem, to musi być to czytelny sygnał zmian, jakie zachodzą na rynku usług finansowych. mBank będzie się konsekwentnie rozwijać w dziedzinie bankowości mobilnej – zarówno pod marką własną, jak i we współpracy z Orange Polska.”
Z kolei, prezes Orange Polska, Bruno Duthoit dodał, że:
„Klienci banków oczekują maksymalnego ułatwienia i uproszczenia sposobu zarządzania swoimi pieniędzmi, niezależnie od miejsca w którym się znajdują. Takim rozwiązaniem jest właśnie mobilny bank. Łączy on w sobie kompetencje Orange Polska, operatora największej sieci szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego oraz mBanku, wyznaczającego trendy w nowoczesnej bankowości elektronicznej.”
Mobilny bank tworzony przez Orange Polska i mBank ma dawać nowym klientom możliwość korzystania z oferty finansowej wszędzie – zarówno za pośrednictwem urządzeń mobilnych, jak i serwisu online.
Zgodnie z umową, nowy mobilny bank ma zostać powołany do życia w drugiej połowie bieżącego roku.
Orange i mBank nie pierwsi
Pomimo, że współpraca Orange Polska i mBanku zapowiada się interesująco, nie jest to pierwszy taki sojusz rynkowy. Już wcześniej umowę o strategicznej współpracy i utworzeniu nowego banku mobilnego podpisał Alior Bank i T-Mobile. Można więc odnieść wrażenie, że obecnie mBank idzie w ślady konkurenta rynkowego. Trzecia, duża sieć telekomunikacyjna w Polsce – Plus współpracuje z Invest Bankiem, który należy do jednej grupy kapitałowej pod przewodnictwem Zygmunta Solorza. Invest Bank został przemianowany już na Plus Bank i oferuje usługi finansowe, konta, kredyty i depozyty klientom sieci Plus.
Dzięki łączeniu sił banków i telekomów możliwe jest pozyskanie nowych klientów, przy niskich nakładach. Banki zaś będą mogły oferować swoje usługi w sieci placówek Orange, Plus, czy T-Mobile. Nie muszą więc wydawać wysokich środków finansowych na poszerzanie sieci placówek stacjonarnych. Banki i telekomy podzielą się zyskami i każdy na tym zyska.
Według umowy Orange Polska i mBanku, telekom będzie otrzymywał od banku prowizję od każdego pozyskanego klienta. Nie wiadomo jeszcze, jak ostatecznie będzie przedstawiała się oferta nowego banku mobilnego. Być może partnerzy strategiczni pokuszą się o sprofilowanie usług pod kątem korzystania z urządzeń mobilnych, np. wprowadzą ciekawe ubezpieczenia smartfonów i tabletów.