0.4 C
Warszawa
wtorek, 10 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościŁatwiejsze zastrzeganie kart płatniczych

Łatwiejsze zastrzeganie kart płatniczych

jak_zastrzec_karte_platniczaKarty płatnicze pozwalają nam na dokonywanie bezgotówkowych płatności w sklepach i punktach usługowych. Dzięki nim nie musimy wszędzie nosić ze sobą gotówki, którą łatwo zgubić, albo która może zostać nam ukradziona. Karta płatnicza dodatkowo pozwala na wypłaty gotówki z bankomatów. Proste płatności dotykowe, typu PayPass jeszcze bardziej ułatwiają regulowanie należności w sklepie, o ile opiewają one na kwotę poniżej 50 zł. Bez wpisywania do terminalu swojego numeru PIN, można w jednej chwili za pomocą takiej karty zapłacić rachunek.

Co dzieje się jednak, jeśli kartę płatniczą zgubimy? Istnieje duże ryzyko tego, że ktoś, nawet bez znajomości naszego numeru PIN, wykorzysta ją do swoich płatności bezstykowych. Dlatego tak istotne jest, aby od razu po zorientowaniu się, że nie mamy swojej karty płatniczej, zastrzec ją w banku. Jak tego dokonać?

Dotychczas należało zadzwonić na numer infolinii bankowej, gdzie klient był przekierowywany do działu zastrzegania kart płatniczych. Każdy bank ma inny numer na infolinię, co okazywało się kłopotliwe dla klientów. Wkrótce ta sytuacja ma się zmienić. Związek Banków Polskich ogłasza, że w ciągu kolejnych 4 miesięcy obecnego roku, wprowadzony zostanie do obiegu jeden numer do zastrzegania kart płatniczych. Po wykonaniu połączenia, klient zostanie poproszony o nazwę swojego banku, a następnie zostanie on przekierowany do właściwej infolinii. Jeden numer do zastrzegania kart na pewno będzie w stanie uprościć dokonywaną procedurę.

System jednego numeru do zastrzegania kart przeszedł już fazę testów, a teraz ma on być wdrażany do banków, które zechcą przystąpić do programu. Na razie nie wiadomo, ile banków będzie uczestniczyło w nowym systemie do zastrzegania kart płatniczych. Zainteresowanie nim wyraziło wiele instytucji finansowych.

Jeden, prosty numer do zastrzegania kart zastąpi wiele numerów do banków, w których klienci mają swoje karty płatnicze. W sytuacji, kiedy okazuje się, że klient zgubił kartę lub została mu ona skradziona, liczy się czas. W stresie trudno mu będzie odnaleźć odpowiedni numer, który pozwoli mu na zabezpieczenie swoich środków finansowych na koncie bankowym, do którego dołączona była karta płatnicza.

Numer ten ma mieć pięć cyfr, których ciąg będzie prosty do zapamiętania. Po wprowadzeniu w życie nowego systemu, klient będzie mógł zastrzec kartę przez telefon, sms, lub za pośrednictwem kanału internetowego. Jedną, taką samą domenę do zastrzegania kart płatniczych zarejestrował już Związek Banków Polskich.