Wydaje się, że prym na rynku finansowym w Polsce wiodą banki komercyjne, mające wszechstronną ofertę, skierowaną w równej mierze do klientów indywidualnych, co do firm. Tymczasem, jak zapewniają przedstawiciele banków spółdzielczych, ich oferta jest jak najbardziej konkurencyjna. Banki spółdzielcze wychodzą naprzeciw oczekiwaniom wszystkich obecnych i potencjalnych klientów, zmieniając równocześnie swoją ofertę i wizerunek.
Najczęściej banki spółdzielcze są kojarzone z obsługą kasową rolników oraz udzielaniem kredytów i pożyczek dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Od teraz banki spółdzielcze zmieniają nieco koncepcję własnej działalności, chcąc stać się bankami konkurencyjnymi dla banków komercyjnych. Ich oferta w zasadzie już taka jest, choć wiele klientów po prostu nie zdaje sobie z tego faktu sprawy. W Zachodniej Europie banki spółdzielcze cieszą się sporą popularnością, zarówno wśród ludzi młodych, jak i mieszkańców dużych miast, nie tylko niewielkich miasteczek.
Banki spółdzielcze mocno inwestują w nowoczesne rozwiązania bankowe – w bankowość elektroniczną i mobilną. Chcą, aby klienci mieli dostęp do ich oferty za pośrednictwem różnorodnych kanałów dystrybucji.
W ostatnim czasie w Polsce mamy do czynienia ze spowolnieniem gospodarczym. Banki muszą podejmować coraz większy wysiłek, aby przyciągnąć do siebie klientów, którzy nastawieni są w zasadzie na poszukiwanie jak najtańszych rozwiązań, które niekoniecznie muszą być najlepsze. Oszczędności są dla nich najważniejsze. Praktyka pokazała, że w tych trudnych okolicznościach rynkowych, banki spółdzielcze radzą sobie wprost doskonale. Wciąż wzrasta liczba ich klientów, co świadczy o tym, że mogą liczyć one na zaufanie polskich konsumentów.
Łączny udział w rynku banków spółdzielczych wynosi dziś ponad 6% i się nie zmniejsza. Oferta produktowa oraz jakość obsługi klientów w bankach spółdzielczych nie odbiega poziomem od banków komercyjnych. Atutami banków spółdzielczych jest to, że dysponują one w całości polskim kapitałem i kierują się w swoim funkcjonowaniu wieloletnią tradycją bankowości spółdzielczej. Banki te są blisko klienta, a więc znają jego preferencje, dlatego też są w stanie przedstawić mu bardziej zindywidualizowany produkt.
W bankach spółdzielczych rośnie zainteresowanie kredytami, ale jednocześnie na stałym, niskim poziomie utrzymuje się liczba kredytów zagrożonych. Zwiększają one liczbę placówek i rozszerzają stopniowo grupę docelową dla swoich produktów. Są w pełni gotowe na to, aby skutecznie zawalczyć o klientów młodych i z dużych miast.