Jak wynika, z raportu opublikowanego przez First Data Polska, właściciela marki Polcard, rośnie liczba zwolenników korzystania z tzw. kart zbliżeniowych i transakcji bezstykowych.
Tempo wzrostu jest imponujące. Jeszcze jesienią, w październiku 2011 r., zarejestrowano niewiele ponad 500 tys. tego typu transakcji. W przeciągu jednego kwartału liczba ta niemal się podwoiła. W marcu 2012 r. zarejestrowano już prawie 900 tys. transakcji zbliżeniowych.
Z czego wynika taka popularność kart bezstykowych? Przede wszystkim z intensywnej promocji tej usługi przez banki, organizacje kart kredytowych oraz agentów rozliczeniowych, ale także z wygody. – Największy wzrost popularności płatności bezstykowych obserwujemy w branżach, gdzie zwiększenie szybkości obsługi transakcji usprawnia cały proces obsługi klienta – przyznaje Janusz Deimko, prezes First Data Polska.
Z przygotowanego przez First Data Polska zestawienia* wynika, że bezstykowa metoda płatności niezwykle popularna jest w restauracjach sieci McDonald`s, małej gastronomii czy barach szybkiej obsługi, a także super i hipermarketach, gdzie liczy się czas transakcji. Transakcje bezstykowe są nie tylko szybkie, ale również wygodne. Coraz częściej stosowane są w komunikacji miejskiej, gdzie kartą zapłacić możemy za bilet. Innowacyjny system płatności zbliżeniowej został wprowadzony, m.in.: we wrocławskich autobusach i tramwajach. Powstają również pierwsze parkometry, które umożliwiają bezstykowe dokonanie transakcji. Zamiast w pośpiechu szukać drobnych czy denerwować się, że parkometr po raz kolejny nie wypłacił nam reszty, wystarczy przytknąć do niego kartę płatniczą.
Najczęściej płatności bezstykowych dokonujemy na niskie kwoty. Płatności zbliżeniowe w kwocie do 20 PLN, stanowią ponad 73 proc. wszystkich tego typu transakcji, dokonanych za pośrednictwem Polcardu, w okresie od października 2011 do marca 2012 roku. W marcu 2012 roku wartość transakcji zbliżeniowych dokonanych w systemie osiągnęła wartość 11,9 mln PLN.
Czynnikiem sprzyjającym dalszemu rozwojowi i promowaniu usługi są nadchodzące Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, podczas których karta zbliżeniowa, może znacznie ułatwić dokonywanie transakcji i zakupów w Strefie Kibica.
*Zestawienie dotyczy preferencji polskich konsumentów odnośnie metod płatności dokonywanych za pomocą kart.