10.2 C
Warszawa
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaAktualnościInneSprzedaż najważniejsza dla banków

Sprzedaż najważniejsza dla banków

kredyt

Banki w Polsce funkcjonują jako instytucje komercyjne, nastawione na wypracowywanie jak najwyższego zysku. Wszystkie działania podejmowane przez banki mają na celu maksymalizację uzyskiwanych dochodów, a nie pomoc i wsparcie finansowe dla klientów.

Powinniśmy mieć to na uwadze rozważając możliwość skorzystania z przebogatej oferty banków. Promocje ogłaszane przez nie są elementem walki konkurencyjnej, gdzie do wygrania jest klient i jego pieniądze. Bardziej dla banków liczą się dobre wyniki sprzedaży i ciągłe ich powiększanie, niż utrzymywanie pozytywnych relacji z klientem. Często bankowcy zdają się zapominać o tym, że z perspektywy marketingu, łatwiej i taniej jest utrzymać przy sobie jednego lojalnego klienta, niż zyskać kolejnego.

Czy super okazje rzeczywiście są takie „super”?

Elementem konkurowania banków są okresowo ogłaszane promocje. Wyższe oprocentowanie na lokacie, rezygnacja z prowizji przy udzielaniu kredytu, niższa marża bankowa, czy też cenne prezenty to jedynie przykłady tego, jak banki chcą przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta. Bank musi wyróżnić się swoją ofertą na rynku, ponieważ w przeciwnym wypadku nie będzie mógł powiększać swojego udziału rynkowego. Klienci jednak nauczeni doświadczeniem nie dają się nabić w przysłowiową „butelkę”. Przynajmniej większość z nich, którzy uczestniczą w rynku bankowym już od dawna.

Polski konsument, jak wynika z wielokrotnie prowadzonych badań w różnych branżach działalności gospodarczej, w podejmowaniu decyzji zakupowych w większości przypadków kieruje się jak najniższą ceną. Dlatego też banki zaczynają zachowywać się jak dyskonty spożywcze, ścigając się ze sobą, kto da na konkretne produkty jak najlepszą promocję. Niska cena w wielu przypadkach jest gwarantem sukcesu. W ten sposób banki pozyskują rzeczywiście klientów. Problem w tym, że promocjami, które kierowane są najczęściej wyłącznie do nowych klientów niekorzystających dotychczas z usług banku, nie ma możliwości zatrzymania przy nim na stałe konsumenta. Szybko znajdzie on konkurencyjną, lepszą ofertę usług bankowych i bez skrupułów zrezygnuje z konta bankowego, karty, czy lokaty w dotychczasowym banku.

Najnowsze promocje

Sposobów na promocje, konkursy loterie jest wiele i banki chętnie z nich korzystają, ograniczając czas trwania oferty do kilku tygodni. Dzięki szybkim akcjom marketingowym zdobywają nowych klientów. Sprawdźmy, w jaki sposób banki aktualnie starają się przyciągnąć uwagę klientów:

  • 6% w skali roku na Lokacie Aktywnej w Toyota Banku – tylko przy zakładaniu konta bankowego łącznie z lokatą i korzystaniu z karty kredytowej banku,
  • Promocja „Codzienne zakupy” w Biedronce – za zakupy w dyskontach spożywczych Biedronka klienci Getin Banku mogą otrzymać 10% zwrotu wydatków. Nie ma znaczenia to, czy rachunki opłacane są gotówkowo czy bezgotówkowo.
  • Rabaty na Shell – klienci płacący za paliwo na stacjach paliw Shell z aplikacją IKO mogą otrzymać atrakcyjny rabat.
  • Lokata Dzień Dobry w INVEST-BANK S.A.z oprocentowaniem 6,7% w skali roku – tylko dla nowych klientów i osób, które deponowały pieniądze w INVEST-BANKU ponad 6 miesięcy temu. Lokata ma oprocentowanie progresywne i nie wszystkie środki będą oprocentowane w taki sposób.
  • Przejdź do Meritum – bank płaci 70 zł za skuteczne polecenie rachunku osobistego lub firmowego.
  • PKO Pierwszy Kapitał – nowa lokata banku PKO BP, uzupełniająca ofertę PKO Junior, dla rodziców dzieci w wieku do 12 lat.
  • 100 zł premii od ING przy otwieraniu konta przez Internet – dla nowych klientów, spełniających określone przez bank warunki.
  • Promocyjna pożyczka gotówkowa „Spłata raty po Nowym Roku” w banku Millennium.
  • Loteria „Wielka Kasa” w Banku BGŻ – dla posiadaczy kont osobistych, do wygrania łącznie 1 000 000 złotych.

To tylko niektóre z aktualnie odbywających się promocji w bankach. Niektóre banki, takie jak ING, Alior Bank czy mBank stosują liczne promocje w swojej działalności i na nich opierają swoją przewagę konkurencyjną. Inni organizują promocje rzadziej i kierują je do wyselekcjonowanej grupy klientów. Dominują promocje cenowe i pozacenowe, np. prezenty czy nagrody pieniężne. Najczęściej promocje dotyczą kont osobistych. Banki są skłonne zapłacić za ich założenie, pozwalają nowym klientom wziąć udział w atrakcyjnych loteriach i konkursach, albo też determinują możliwość założenia korzystnej lokaty bankowej od otwarcia rachunku.

Zaostrzająca się konkurencja na rynkach usług finansowych, nie tylko w działalności banków, ale też parabanków i firm pożyczkowych, wymusza niejako prowadzenie częstych i bardzo atrakcyjnych dla klientów promocji. Jednakże, banki powinny bardziej intensywnie zadbać o dotychczasowych klientów i dla nich również organizować akcje promocyjne, utrzymując ich lojalność i zainteresowanie bankiem oraz jego ofertą.