Rynek e-commerce rozwija się bardzo szybko i dynamicznie. Zakupy przez Internet to duża wygoda oraz oszczędność czasu. Sklepy internetowe nie tylko mają większy wybór towarów, ale co ważniejsze oferują dużo lepsze ceny, niż sklepy stacjonarne.
Chociaż zakupy przez Internet mają bardzo wiele zalet, to niestety w tym przypadku nie sposób przewidzieć czy dany produkt, rzeczywiście przypadnie nam do gustu i będzie prezentować się równie atrakcyjne, jak na zdjęciach. Całe szczęście każdy konsument, który zawiera umowę na odległość, ma prawo do odstąpienia od niej. Nawet, jeżeli sklep z którym zawarliśmy umowę nie jest skłonny do współpracy, warto pamiętać, że jako kupujący mamy szereg uprawnień.
Kiedy można odstąpić od umowy na odległość?
Możliwość odstąpienia od umowy na odległość jest możliwa, jeżeli została zawarta za pośrednictwem specjalnego systemu służącego do tego celu, strony nie były obecne przy transakcji fizycznie, a do komunikacji zostały wykorzystane narzędzia do porozumiewania się na odległość. O umowie zawartej na odległość można mówić w przypadku zakupów w sklepach internetowych, na portalach aukcyjnych, wykonanych przez telefon lub e-mail.
Od umowy na odległość można odstąpić do 14 dni od daty dokonania zakupu. Jeżeli jednak sprzedawca nie poinformuje nas o możliwości dokonania zwrotu czy wymiany zakupionego towaru ten czas może się wydłużyć aż do 12 miesięcy. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy można wysłać drogą pocztową wraz z towarem, który chcemy zwrócić. Pamiętajmy, że w tym wypadku liczy się data wysyłki, a nie doręczenia. Przepisy nie określają formy odstąpienia od umowy, dlatego można zrobić to w sposób dowolny. Większość sklepów prowadzących sprzedaż na odległość posiada na swojej stronie informacje, w jaki sposób zwrócić zakupiony towar, zazwyczaj dołączone są też wzory formularzy zwrotu. Niektórzy sprzedawcy umożliwiają odstąpienie od umowy drogą elektroniczną.
Zwrot świadczeń
Po odstąpieniu od umowy na odległość, sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu pieniędzy wpłaconych przez kupującego w ramach przeprowadzonej transakcji. Sprzedawca ma 14 dni na uregulowanie zobowiązań finansowych względem konsumenta. Zwrot płatności powinien nastąpić w ten sam sposób, chyba że kupujący wyrazi zgodę na inną formę.