Unia Europejska dąży do uproszczenia polityki banków w dziedzinie otwierania nowych rachunków osobistych dla klientów. Władze unijne zapowiadają, że już wkrótce we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej, może pojawić się nowa dyrektywa. Komisja Europejska proponuje, aby zmienić procedury zakładania kont bankowych poza krajami UE. Dyrektywa miałaby ułatwić zmianę banku i zwiększyć poziom informacji na temat kosztów ponoszonych przez klientów.
Dla Komisji Europejskiej priorytetem jest pełne doinformowanie klientów banków o potencjalnych kosztach związanych nie tylko z otwarciem konta bankowego, ale również z jego prowadzeniem i użytkowaniem w przyszłości. Transparentność i porównywalność kosztów przy korzystaniu z produktów depozytowych w bankach to jeden z najważniejszych celów nowo przygotowanej dyrektywy KE. Unia Europejska chce, aby w każdym państwie członkowskim istniała choć jedna, zupełnie niezależna względem banków, strona www w formie porównywarki, która w sposób czytelny i prosty przedstawiałaby informacji o opłatach pobieranych przez dostawców usług płatniczych.
Zmiana banku w dzisiejszych warunkach prawnych bywa kłopotliwa, choć nowy bank, do którego chce się przenieść klient stara się uprościć mu wszelkie kwestie formalne. Komisja europejska dąży do ustalenia prostej i szybkiej drogi zmiany banku. Postuluje, aby to banki w sposób kompleksowy realizowały w imieniu klienta wszelkie formalności związane z przeniesieniem rachunku bankowego. Procedura zmiany banku wewnątrz państwa członkowskiego mogłaby trwać maksymalnie 15 dni, a w przypadku zaangażowania podmiotów z innych krajów UE – maksymalnie do 30 dni. Usługa przeniesienia konta bankowego, wraz z poleceniami zapłaty i zleceniami stałymi ma być w przyszłości bezpłatna.
Jeśli dyrektywa wejdzie w życie będzie to oznaczało, że każdy bank zostanie zobowiązany do udostępniania na życzenie klientów, kompletnej listy najbardziej popularnych usług związanych z kontem oraz opłat, jakie wiążą się z każdą z nich. Na wniosek klienta, bank musiałby również przekazać słowniczek pojęć, jakie stosowane są w odniesieniu do usługi prowadzenia danego konta bankowego. Na ręce klienta bank składałby również zestawienie opłat pobranych w ciągu ostatnich 12 miesięcy za usługi świadczone w ramach danego rachunku.
UE dąży do ujednolicenia polityki banków w różnych krajach europejskich. Chce, aby klienci w całej wspólnocie mieli dostęp do jednakowych informacji bankowych dotyczących ofert depozytowych w ten sposób, aby łatwiej można było je porównywać. W warunkach pełnej informacji konsument mógłby podjąć świadomą decyzję dotyczącą skorzystania z oferty danego banku – tak we własnym kraju, jak i poza jego granicami.