Duże przedsiębiorstwa coraz częściej korzystają z outsourcingu kooperacyjnego. Taki proces polega na wydzieleniu pewnych zadań i obowiązków z przedsiębiorstwa i przekazaniu ich firmie zewnętrznej. Dzięki temu przedsiębiorstwo może skoncentrować się na swoich celach i misji.
Czym jest outsourcing kooperacyjny?
Outsourcing to słowo pochodzenia angielskiego, które jest skrótem od „outside- resource- using”. Do Polski wkroczyło wiele firm, które zajmują się outsourcingiem kooperacyjnym, na przykład ca-staff.eu. Korzystanie z usług zewnętrznych może być efektywne dla przedsiębiorstwa tylko wtedy, gdy obie firmy współpracują ze sobą w ścisły sposób, a także przedstawiają swoją wizję i cel. Outsourcing kooperacyjny polega na stworzeniu nowoczesnego systemu informatycznego, aby przedsiębiorstwo mogło samodzielnie rozwijać system i na nim pracować. Outsourcing kooperacyjny jest tylko jedną z części całego procesu wydzielania obowiązków na zewnątrz firmy. Wśród najważniejszych działań, związanych z outsourcingiem, można wymienić:
- przejęcie przez firmę zewnętrzną jednego lub większej ilości działów takich jak księgowość, kadry, IT,
- rozliczanie wynagrodzeń, czasu pracy,
- wdrażanie narzędzi informatycznych i nowych rozwiązań,
- wsparcie szkoleniowe i merytoryczne,
- audyt kadrowy,
- ewaluacja strategii działów firmy
Wsparcie firmy zewnętrznej sprawia więc, że część procesów przenoszonych jest na zewnątrz, co odciąża przedsiębiorstwo.
Korzyści dla przedsiębiorstw z outsourcingu kooperacyjnego
Outsourcing uznawany jest za coraz bardziej efektywny i korzystny sposób pracy przedsiębiorstw, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Wyróżnia się następujące zalety takiego rozwiązania dla firmy:
- redukcja kosztów,
- uzyskanie nowoczesnego systemu informatycznego, który pozwala na kontrolę wewnątrz firmy,
- zmniejszenie liczby wewnętrznych pracowników,
- redukcja liczby popełnianych błędów, zwłaszcza wewnątrz firmy,
- ciągłe wsparcie z zewnątrz,
- możliwość rozwoju firmy,
- wdrażanie nowoczesnych narzędzi informatycznych i kadrowych,
- obsługa i doradztwo ze strony firmy zewnętrznej
Można stwierdzić, że przedsiębiorstwo jest w stanie skoncentrować się na własnej działalności, a także na swoich celach krótko- i długoterminowych. Zamiast zarządzać wszystkimi działami i pracownikami wewnątrz, kierownicy mogą rozwijać firmę, poszukiwać nowych możliwości i koncentrować się na zdobywaniu klientów. Warto dodać, że bardzo popularnym rozwiązaniem jest także przenoszenie pewnych działów do innych krajów, w których koszty pracy są dużo niższe, co znacznie redukuje obciążenie finansowe przedsiębiorstwa. Ponadto, możliwe jest zdobycie cennych pracowników, którzy są produktywni, mają wiele umiejętności i rozwijają całą firmę. Warto zaznaczyć, że z outsourcingu kooperacyjnego korzystają nie tylko międzynarodowe korporacje, ale także małe, rodzinne firmy, którym zależy na zmniejszeniu kosztów i dążeniu do własnych celów.
ZOBACZ TAKŻE: 10 zalet outsourcingu płac