Nie da się ukryć, iż podstawą funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa są lojalni, zaangażowani pracownicy. Bez wątpienia podejmują oni szereg istotnych działań, które bezpośrednio przyczyniają się do odniesienia sukcesu w firmie. Dobry zespół z oddaniem wykonuje codzienne obowiązki. Zatrudnieni są gotowi podejmować nowe zadania, a sama praca sprawia im ogromną przyjemność. Dzięki temu osiągają coraz lepsze wyniki. Można więc śmiało stwierdzić, że zaangażowany pracownicy to klucz do rozwoju organizacji. W obecnych czasach coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na badanie zaangażowania i satysfakcji pracowników. Badanie to pozwala poznać aktualny poziom zadowolenia osób zatrudnionych, jak również zależnych od tego czynników. Prawidłowo zinterpretowane wyniki badania przekładają się na usprawnienie działalności firmy, poprawy warunków pracy, a co za tym idzie satysfakcji kadry pracowniczej. Niewątpliwie sprzyja to pozytywnemu budowaniu wizerunku marki. Czym dokładnie jest badanie zaangażowania pracowników? Dlaczego jest tak ważne? Na te pytania odpowiemy w poniższym poradniku!
Badanie zaangażowania i satysfakcji pracowników – czym jest?
Badanie zaangażowania i satysfakcji pracowników to narzędzie diagnostyczne, służące do określenia, w jakim stopniu zatrudnieni odczuwają zadowolenie z wykonywanej pracy oraz czy czują się wartościowi dla danego przedsiębiorstwa. Badanie to pozwala także uzyskać odpowiedź na pytanie, czy zespół faktycznie rozumie strategię działania firmy, czy jest zadowolony ze sposobu dotychczasowego zarządzania, metod motywacji, obecnego podziału ról, a także jakości komunikacji oraz atmosfery, jaka panuje w miejscu zatrudnienia.
Badanie zaangażowania i satysfakcji pracowników zwykle występuje w formie ankiety i jest całkowicie anonimowe, dzięki czemu pracownicy mogą bez obaw szczerze odpowiadać na wszystkie pytania. Pytania zawarte w formularzu są proste, zrozumiałe dla każdej osoby. Tego rodzaju ankieta powinna być standardem w każdej firmie, w której zatrudnionych jest powyżej 30 osób. Dobrze, jeśli jest wykonywana okresowo – przynajmniej raz na dwa lata. Dzięki temu zyskamy ciągłość dobrego prosperowania przedsiębiorstwa. Przeprowadzając badanie zaangażowania pracowników, należy mieć na uwadze, że odpowiedzi mogą się nieco różnić. Wszystko zależy od płci, wieku, stażu pracy oraz zajmowanego stanowiska. Na podstawie udzielonych odpowiedzi sporządzony zostaje kwestionariusz ilościowy. Aby dowiedzieć się więcej, wejdź na https://www.enpulse.eu/. Umiejętne wykorzystanie wyników bez wątpienia wpłynie na zwiększenie zaangażowania pracowników, a tym samym przyczyni się do wzrostu zysków w firmie.
Dlaczego badanie zaangażowania i satysfakcji zatrudnionych jest tak ważne?
Nie ulega najmniejszej wątpliwości, iż badanie zaangażowania i satysfakcji pracowników jest bardzo istotne dla każdego przedsiębiorstwa. Dzięki niemu dowiemy się, czy zatrudnieni rzeczywiście są zadowoleni z dotychczasowej pracy oraz, czy faktycznie chcą w niej pozostać. Wielu ludzi porównuje badania zaangażowania pracowników do okresowych badań lekarskich. Nie da się ukryć, że jest to bardzo trafne porównanie. Zarówno jedno, jak i drugie pozwala uniknąć ewentualnych zagrożeń i wdrożyć odpowiednie kroki w celu ich zwalczania. W wyniku badań pracodawca otrzymuje szereg cennych informacji niezbędnych do usprawnienia działania własnej firmy.
Usatysfakcjonowani pracownicy są zdecydowanie bardziej efektywni. Z zaangażowaniem wykonują codzienne obowiązki. Obierają najlepsze strategie i plan działania, co niewątpliwie przekłada się na sukces w przedsiębiorstwie. Co więcej, zadowolenie pracowników sprzyja budowaniu przyjaznej, miłej atmosfery w pracy. W takiej sytuacji firma staje się im bliższa, a także czują się odpowiedzialni za podejmowanie ważnych decyzji. Oddana kadra pracownicza stale dba o rozwój i ulepszenie organizacji, traktując firmę niemal jak swoją. Bez cienia wątpliwości, zaangażowani pracownicy bardzo dobrze czują się w miejscu zatrudnienia i nie myślą o zmianie pracy. Zaabsorbowany zespół przynosi ogromne korzyści dla przedsiębiorstwa.
Jakie kroki podjąć po przeprowadzeniu badań?
Za podjęcie kroków w celu usprawnienia działania przedsiębiorstwa odpowiedzialne są osoby zarządzające firmą. Bardzo często odpowiedzialność ta spoczywa na managerach. Po przeprowadzeniu badań zaangażowania i satysfakcji pracowników otrzymamy wynik, który podpowie nam, jakie obszary funkcjonowania firmy wymagają poprawy. Zespół pracowniczy z pewnością je zauważy i doceni fakt, że ich opinia nie jest obojętna. Oczywiście, może zdarzyć się tak, że niektóre z oczekiwań będą niemożliwe do spełnienia. Wówczas dobrze jest przeprowadzić rozmowę z podwładnymi i wyjaśnić, co i w jaki sposób może zostać usprawnione.
Nie ulega wątpliwości, iż większość pracowników nade wszystko ceni sobie stabilizację. Dlatego ważne jest, aby zmiany wprowadzać stopniowo. Brak jakiejkolwiek reakcji ze strony osób zarządzających firmą może przyczynić się do zniechęcenia i spadku efektywności pracowników. Mogą oni poczuć się sfrustrowani i rozczarowani. Wiąże się to również z zaniechaniem sprawności firmy. Kluczowe znaczenie ma otwarta komunikacja. To jedna z czołowych metod budowania zaangażowania pracowników. W każdym przypadku zmiany organizacyjne powinny być ogłaszane zatrudnionym. W przeciwnym razie mogą ich nie dostrzec i postępować zgodnie ze starym schematem.
Badanie zaangażowania pracowników – kiedy nie przeprowadzać?
Nie ma jednoznacznej daty, kiedy przeprowadzać badanie zaangażowania pracowników. Jednak istnieje kilka sytuacji, w których nie warto tego robić. Jedną z takich sytuacji jest okres, kiedy przedsiębiorstwo odnosi liczne sukcesy. Otrzymany wynik może nie być miarodajny, ponieważ w tym czasie pracownicy z pewnością odczuwają ogromną radość i szczęście, co sprawia, że jest on zawyżony. Nie zaleca się także przeprowadzania ankiety kiedy pracownicy mają ogrom obowiązków do spełnienia. Zwykle w takiej sytuacji brakuje czasu na pobieżne czynności. Kwestionariusz może być wypełniony bez większego zastanowienia.
Wynik badania satysfakcji i zaangażowania pracowników może zostać zaburzony, gdy zostanie przeprowadzony w okresie świątecznym. Niewątpliwie w tym czasie panuje luźna atmosfera, pracownicy w większości nie chcą skupiać się na ankietach, dlatego też lepiej będzie jeśli przełożymy tę czynność na później. Warto również przeczekać okres zmian w przedsiębiorstwie. Pracownicy mogą odebrać ankietę jako potencjalny powód do zwolnienia, dlatego też lepiej będzie, jeśli przeprowadzimy badanie, gdy sytuacja się ustabilizuje. Oprócz tego należy zadbać o to, aby podczas wykonywania badania wszyscy pracownicy byli obecni w firmie i mogli udzielić odpowiedzi. Tak naprawdę każda opinia jest na wagę złota. W momencie, gdy ankieta zostanie przeprowadzona pod nieobecność niektórych zatrudnionych, mogą oni poczuć się lekceważeni.
Podsumowanie
Lojalny i efektywny pracownik to bez wahania klucz do sukcesu każdego przedsiębiorstwa. Osoby, które z pełnym zaangażowaniem wykonują swoją pracę, są bardzo wartościowi dla firmy. Bezsprzecznie pozyskanie takiego pracownika to nie lada wyzwanie, jednak możliwe do osiągnięcia. Nie da się ukryć, że usatysfakcjonowany zespół jest niezwykle wydajny, co niewątpliwie przekłada się na spore zyski dla przedsiębiorstwa. Aby uniknąć zagrożeń i sprawdzić poziom zadowolenia kadry pracowniczej, warto co jakiś czas przeprowadzać badanie satysfakcji i zaangażowania pracowników.
Badanie zaangażowania i satysfakcji pracowników w jasny sposób pokaże nam, jaka atmosfera panuje w danym przedsiębiorstwie, a także czy podwładni dobrze znają strategię i główne cele firmy. Dzięki temu będziemy mogli wdrożyć odpowiednie kroki, które pomogą nam uniknąć ewentualnych zagrożeń, które mogłyby zaburzyć działanie przedsiębiorstwa. Potrzebne zmiany z pewnością przyczynią się do poprawy samopoczucia pracowników oraz zwiększy się ich efektywność. Firma będzie dobrze prosperować i z pewnością odniesie sukces na rynku!