Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po doniesieniach klientów Getin Noble Banku o stosowaniu opłat za obsługę nieterminowej spłaty zobowiązania, rozpoczął kontrolę w banku.
Inspektorzy potwierdzili, że od wszystkich klientów zadłużonych w Getin Noble Banku, pobierane były opłaty za obsługę nieterminowej spłaty zobowiązania kredytowego. Podobne opłaty występują w wielu bankach i także i w Getin Noble Banku ujęte zostały w tabeli opłat i prowizji bankowych. Niemniej jednak, Getin Noble Banku naliczał klientom wysokie opłaty już pierwszego dnia po upływie terminu spłaty zadłużenia, w sposób automatyczny. Nawet więc kilkugodzinne spóźnienie ze spłatą raty powodowało, że klient musiał opłacać karną opłatę za obsługę nieterminowej spłaty, chociaż w rzeczywistości żadna „obsługa” nie występowała.
Opłaty naliczane były nawet wtedy, gdy bank nie podejmował się żadnych działań wobec zalegającego ze spłatą zadłużenia klienta. Bank tłumaczył całą sytuację tym, że opłata pobierana jest zawsze za obsługę nieterminowej spłaty, obejmującą koszty wysyłania SMS-ów do klientów, dzwonienia do nich czy wysyłania monitów pocztowych.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po przeprowadzonych działaniach kontrolnych zdecydował się nałożyć na Getin Noble Bank karę finansową rzędu aż 2 mln zł. Zakwestionowane zostały praktyki banku, a inspektorzy uznali, że bank niesłusznie obciążał kosztami upomnień klientów, wobec których nie były wszczynane czynności przypominające o spłacie zaistniałego zadłużenia. W opinii UOKiK Getin Noble Bank podejmował się działań naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Spółka Getin Noble Banku skorzystała z prawa odwołania się od decyzji urzędników i skierowała sprawę do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ten, po rozpatrzeniu sprawy podtrzymał decyzję UOKiK, orzekając, że bank pobierał niezgodnie z prawem opłaty od użytkowników swoich kart kredytowych, spóźniających się ze spłatą zadłużenia.
Zakwestionowane zostało nie to, że Getin Noble Bank w ogóle pobiera zryczałtowaną opłatę za opóźnienia w płatnościach zobowiązań finansowych wynikających z kredytów zaciągniętych na kartach kredytowych, ale to, że opłaty te były pobierane w sposób automatyczny. Bank nie brał więc przy tym pod uwagę to, czy istnieją przesłanki do pobrania opłaty czy też nie. Oprócz kary finansowej, Getin Noble Bank na wniosek sądu musi jasno wskazać w swoich regulaminach czynności, za które będą pobierane opłaty ryczałtowe.