13.2 C
Warszawa
piątek, 11 października, 2024
Strona głównaAktualnościFirmy pożyczkowe sprawdzają klientów w social mediach

Firmy pożyczkowe sprawdzają klientów w social mediach

firmy_pozyczkowe_szpieguja_na_facebookuUbiegając się o kredyt gotówkowy w banku zostanie wnikliwie przeanalizowana nasza historia kredytowa. Komisja Nadzoru Finansowego nałożyła na banki zobowiązanie do sprawdzania historii kredytowej w Biurze Informacji Kredytowej przy każdym kliencie wnioskującym o kredyt.

Jeśli klient będzie posiadał negatywną historię kredytową w BIK, wskazującą na to, że w przeszłości nie spłacał regularnie zobowiązań kredytowych, wówczas ma on nikłe szanse na uzyskanie kredytu bankowego. Mniej wiarygodnymi kredytobiorcami są również osoby, które nie posiadają historii kredytowania w BIK, czyli nie zaciągały dotychczas żadnych kredytów i pożyczek.

Jeśli bank odmówi udzielenia kredytu, wielu klientów skieruje swoje kroki do firmy parabankowej, która bez sprawdzania historii kredytowania w BIK, udzieli pożyczki. Firmy pożyczkowe jednakże, podobnie jak banki, chcą zabezpieczać się w sposób jak najbardziej skuteczny przed nieuczciwymi kredytobiorcami. Jednym ze sposobów na ocenę wiarygodności kredytowej potencjalnego pożyczkobiorcy jest sprawdzenie jego działalności w social mediach. Jak serwisy społecznościowe wspomagają proces badania zdolności kredytowej przeprowadzany w parabankach przy wnioskowaniu przez klienta o udzielenie pożyczki? Otóż, parabanki sprawdzają, czy nasi znajomi, których mamy np. na Facebooku, nie zalegają z płatnościami. Jeśli rzeczywiście ma to miejsce, mamy mniejszą wiarygodność kredytową dla firmy pożyczkowej.

W taki sposób funkcjonuje między innymi amerykańska spółka pożyczkowa Lenddo – zanim udzieli wnioskodawcy kredytu sprawdza jego siatkę znajomych na Facebooku. Jeśli wśród nich ktokolwiek zalega firmie z opłatami, a wnioskodawca często utrzymuje z nią kontakt, Lenddo nie udzieli kredytu, oceniając wiarygodność kredytową klienta jako bardzo niską. Podobny proces realizowany jest w niemieckiej firmie Kreditech, która przed wydaniem decyzji kredytowej sprawdza wszelkie informacje na temat klienta, do których może dotrzeć za pośrednictwem Internetu. Między innymi sprawdza dane o zakupach i dostawach z Facebooka, Amazon czy Ebay.

Czy social media w przyszłości będą wykorzystywane również przez banki przy analizowaniu wiarygodności kredytowej potencjalnych kredytobiorców? Jak na razie takie działania są niszowe, ale rozwój Facebooka i innych portali społecznościowych pozwala prognozować, że w przyszłości będą one miały jeszcze większe znaczenie dla społeczeństwa. Być może również i banki będą sprawdzały naszych znajomych na Facebooku, aby skrupulatnie ocenić naszą wiarygodność kredytową.