niedziela, 25 lipca, 2021
Strona głównaAktualnościCzy warto założyć dedykowane konto seniora?

Czy warto założyć dedykowane konto seniora?

konto_dla_senioraSeniorzy są grupą klientów banków mniej zaradną, niż ludzie młodzi. Jeśli już osoba starsza zdecyduje się na otwarcie konta bankowego, będzie się nim posługiwała w zasadzie w ograniczonym zakresie, przy płatnościach w sklepach i do wypłaty w bankomatach. Nie będzie też skłonna do zmiany posiadanego ROR-u.

Na tym korzystają same banki. Pomimo, że w ich ofercie znajduje się szereg korzystniejszych rachunków bankowych, nie oferują ich seniorom. Jeśli klient pod naciskami ze strony najbliższych zechce zmienić bank, wówczas może liczyć na lepszą ofertę, np. darmowego konta. Pomimo, że seniorzy są dużą i pożądaną grupą klientów dla banków, to jednak te często o nich zapominają. Jakie oferty obecnie są dedykowane seniorom w polskich bankach?

Nic specjalnego

Większość ofert dedykowanych seniorom, a tych jest naprawdę niewiele w naszych rodzimych bankach, nie wyróżnia się w sposób znaczący na tle kont bankowych, jakie oferowane są pozostałym klientom. Specjalne konta bankowe dla osób starszych założą:

  • Bank Pocztowy,
  • BGŻ,
  • BZ WBK,
  • Getin Bank,
  • PKO BP,
  • Deutsche Bank PBC.

Najczęściej w kontekście ofert bankowych dla seniorów mówi się o Banku Pocztowym, który wyspecjalizował się w obsłudze takich klientów i czerpie z tego faktu realne korzyści. Banki jednak rzadko kiedy zabiegają o starszych klientów. Najbardziej zależy im na przyciągnięciu do siebie nowych klientów, zaś ci, którzy już korzystają z ich usług, są traktowani „po macoszemu”. Bardziej opłacalne dla instytucji bankowych w ogólnym rozrachunku, jest promowanie uniwersalnych kont bankowych, a nie wyłącznie kont dla klientów starszych, czy w młodszych grupach wiekowych.

Co może zaoferować seniorom bank? Niewiele. Nawet w ofertach kierowanych stricte do osób starszych nie można liczyć na wiele profitów związanych z przekroczeniem pewnego wieku. O najczęściej przygotowują banki dla seniorów? Będą to:

  • Darmowe przelewy w placówkach stacjonarnych,
  • Tańsze przelewy tradycyjne i telefoniczne,
  • Darmowe dostarczanie gotówki do domu klienta,
  • Assistance domowy i medyczny,
  • Zwrot części środków finansowych za zakupy leków.

Na podstawie cech kont dla seniorów można wysnuć wniosek, że banki oceniają takich klientów jako niewprowadzonych w arkany nowoczesnej technologii, którzy nade wszystko potrzebują osobistej opieki ze strony pracowników banków. Stąd też darmowe lub tanie przelewy w placówkach, za które młodszy klient musi zapłacić znacznie więcej.

Wyzysk ze strony banków widoczny jest przy tabelach opłat i prowizji za prowadzenie rachunku dla seniora. Spośród wszystkich ofert depozytowych dla tej grupy wiekowej, jedynie zakładając ROR w Banku Pocztowym senior nie zapłaci za prowadzenie konta. W innych bankach opłaty te wyniosą od 3 zł do 7,99 zł miesięcznie. Banki są skłonne do rezygnacji z miesięcznej opłaty za utrzymywanie konta seniora, jeśli ten spełni dodatkowe warunki – utrzyma odpowiednio wysokie średnie saldo miesięczne, zapewni wpływy na konto w wysokości np. 500 zł miesięcznie, albo będzie użytkował aktywnie kartę płatniczą przy płatnościach bezgotówkowych. Znacznie korzystniej przedstawiają się oferty kont bankowych dla innych grup klientów. Często podczas gdy za konto seniora trzeba zapłacić, nowi klienci banku nic nie płacą za swój rachunek.

Starsi klienci muszą liczyć się też z ponoszeniem opłat za wypłaty z bankomatów obcych. W tym względzie banki nie stosują większych przywilejów.
Kto dla banku jest seniorem?

W zależności od banku, inne osoby będą definiowane jako seniorzy. Generalnie, trzeba ukończyć 50 lat, aby być zaliczanym do takiej grupy. W innych bankach poziom wiekowy dla seniorów może wynosić 55 czy 60 lat. W Banku Pocztowym, który ma atrakcyjną ofertę depozytową dla osób starszych, wystarczy, że dana osoba ma prawo do otrzymywania emerytury lub renty, aby mogła założyć rachunek dla seniora.

W polskich bankach tylko niektórzy doradcy potrafią we właściwy sposób obsługiwać nestorów. W większości przypadków podchodzą do nich, jak do dzieci, które niewiele rozumieją, a jest to dużym błędem. Zakładanie z góry, że senior nie ma pojęcia o Internecie i bankowości elektronicznej, jest krzywdzące, bowiem rzeczywistość może się okazać zupełnie inna. Doradca powinien znaleźć odpowiednie słowa do opisu zasad funkcjonowania ROR-ów w banku. Jeśli wytłumaczy wszystko w sposób zrozumiały, istnieje większe prawdopodobieństwo tego, że osoba starsza skorzysta z usług danego banku. Banki powinny być świadome faktu, że seniorzy to lojalna grupa klientów, którzy nie szukają aktywnie promocji w innych bankach, tylko oczekują przyzwoitego traktowania od swojej instytucji finansowej.

Podobne wpisy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Najpopularniejsze