Sfera bankowości wciąż się zmienia. Jeszcze 15-20 lat temu najbardziej popularne w Polsce były banki tradycyjne, które obsługiwały klientów przy okienkach bankowych i umożliwiały korzystanie w ten sposób z produktów depozytowych i kredytowych. Obecnie banki stawiają na mobilność, a udostępnianie klientom serwisów internetowych jest już standardem. Oczywiście, nie oznacza to, że placówki stacjonarne są masowo zamykane, ale jest ich najpewniej mniej niż dwie dekady temu.
Korzystamy z serwisów internetowych banków przy zarządzaniu rachunkiem bankowym, przy zakładaniu lokat bankowych, spłacie i zaciąganiu kredytów, jak również przy dokonywaniu różnego rodzaju inwestycji. Możemy też opłacić rachunki bezpośrednio przez telefon, korzystając z aplikacji mobilnej banku. Coraz więcej instytucji bankowych oddaje swoim klientom do dyspozycji mobilne aplikacje na smartfony, które umożliwiają korzystanie z oferty bankowej w zasadzie wszędzie.
Przyszłość może należeć do banków uniwersalnych, tworzonych na bazie największych firm internetowych na świecie. Czy Facebook z serwisu społecznościowego ma szansę przekształcić się w bank? Niewykluczone, obsługuje on na co dzień miliony klientów, to równie dobrze może oferować im produkty finansowe, z poziomu ich tablic i profili.
Internet jest bardzo ważnym kanałem dystrybucji produktów finansowych, choć początkowo zarówno same banki, jak i klienci traktowali go bardzo nieufnie. Obawiano się logowania do serwisów transakcyjnych banków z poziomu stron internetowych, z uwagi na stosunkowo prostą możliwość wykradzenia poufnych danych klienta i możliwość kradzieży pieniędzy zgromadzonych na koncie. Dziś takie obawy są realne, choć banki dokładają rzecz jasna wszelkich starań do tego, aby żadne podobne sytuacje nie miały miejsca. Najczęściej z resztą to niefrasobliwość lub niewiedza klientów korzystających z internetowych serwisów transakcyjnych banków, powodują, że złodzieje mają ułatwiony dostęp do ich kont bankowych.
Już wkrótce może się okazać nie tylko, że banki będą aktywnie promować i sprzedawać swoje produkty korzystając z serwisów społecznościowych i z zakupów grupowych, ale również same media społecznościowe będą chciały aktywnie brać udział w rewolucji w bankowości. Futurystyczne wydają się plany utworzenia banków z Facebooka czy Google i Microsoft, ponieważ koszty prowadzenia działalności bankowej na szeroką skalę są bardzo wysokie. Najprawdopodobniej jednak, banki i firmy technologiczne o światowej sferze oddziaływania, połączą swoje siły, aby w pełniejszy sposób obsługiwać rynek finansowy. Stanie się to z korzyścią dla samych klientów, którzy będą mogli korzystać z bankowości także za pośrednictwem własnego profilu w serwisie społecznościowym.