Biuro Informacji Kredytowej jest instytucją udostępniającą i gromadzącą dane dotyczące polskich kredytobiorców. Nie są to wyłącznie dane odnoszące się do nierzetelnych dłużników, a więc BIK w żadnym wypadku nie może być utożsamiany z czarną listą kredytobiorców. Również i pozytywne informacje, na przykład o terminowej spłacie zobowiązania kredytowego, znajdą się w BIK-u. Dzięki nim kredytobiorca ma większe szanse na uzyskanie kolejnego, być może wyższego kredytu w banku, ponieważ jego wiarygodność wzrasta.
Banki mają obowiązek sprawdzać w BIK-u historię kredytową wszystkich klientów wnioskujących o kredyty, bez względu na to, o jakie zobowiązanie się starają. Taką konieczność na instytucje finansowe narzuca Komisja Nadzoru Finansowego. Banki w ten sposób mogą ustrzec się jednocześnie sytuacji, w której będą udzielały finansowania osobie, która ma na koncie niespłacone kredyty i w przeszłości miała kłopoty ze spłatą zobowiązania. Najczęściej negatywna historia w BIK powoduje, że bank wydaje negatywną decyzję kredytową dla klienta. Z taką sytuacją często mieliśmy do czynienia w ubiegłym roku.
Raport Biura Informacji Kredytowej dotyczący jego działalności w 2012 roku wskazuje na to, jak często banki wysyłały zapytania do BIK o konkretnych klientów i ich sytuację kredytową. Banki pobrały w ciągu ostatniego roku tylko o 4% mniej raportów o klientach niż w roku 2011, gdy tymczasem liczba udzielonych przez nich kredytów zmalała o około 20%. Banki wysyłały zapytania do BIK w 2012 roku ponad 42 mln razy. Oznacza to, że często prosiły one o informacje o klientach, ale rzadziej niż w 2011 roku wydawały pozytywne decyzje kredytowe.
W 2012 roku mieliśmy do czynienia z dużym spadkiem akcji kredytowej, spowodowanej najprawdopodobniej zaostrzeniem polityki kredytowania, wymuszonym przez rekomendacje KNF. Warto przypomnieć, że banki pobrały ponad 42 mln raportów z BIK, ale udzieliły tylko około 6,3 mln kredytów konsumpcyjnych. Obsługiwały również podobną ilość kredytów na kartach kredytowych.
Banki dokonują wnikliwej oceny zdolności i wiarygodności kredytowej każdego klienta wnioskującego o kredyt. BIK wydaje bankom oceny punktowe klientów, czyli tzw. scoringi. Dzięki nim instytucja kredytująca ma możliwość oceny ryzyka kredytowego, jakie bank ponosi przy udzieleniu finansowania w postaci kredytu danemu klientowi. Na podstawie scoringu tworzony jest profil idealnego kredytobiorcy, spłacającego w terminie swoje zobowiązania. Jeśli profil osoby wnioskującej o kredyt jest do niego podobny, wówczas istnieje większe prawdopodobieństwo tego, że bank przychyli się do wniosku klienta o kredyt.