Kwestia konkurowania ze sobą banków komercyjnych z bankami spółdzielczymi była podejmowana już wielokrotnie. Temat ten wciąż interesuje specjalistów, jak i zwykłych obywateli. Taka konkurencja może przynieść bowiem, zwłaszcza dla klientów, duże korzyści. Jeśli banki spółdzielcze będą chciały efektywnie walczyć o powiększanie udziału rynkowego, najprawdopodobniej będą proponować konsumentom nowe, ciekawsze, bardziej atrakcyjne oferty produktów i usług bankowych, niż dotychczas.
Obecnie banki spółdzielcze przez większość z nas utożsamiane były z wizerunkiem instytucji dla klientów małych miasteczek. Inną, ważną dla nich grupą odbiorców finansów spółdzielczych byli jeszcze rolnicy. Takie zawężenie grupy klientów banków spółdzielczych jest jednak niewłaściwie, ponieważ banki te obsługują z powodzeniem klientów prywatnych pochodzących z dużych miast, jak i nawet przedsiębiorców.
Od pewnego czasu banki spółdzielcze zmieniają swoją politykę prowadzenia działalności. Są instytucjami nowoczesnymi, które aktywnie prowadzą działania promocyjne z wykorzystaniem nowoczesnych kanałów dystrybucji, np. mediów społecznościowych. Wiele banków spółdzielczych oferuje już klientom sprawnie działającą nowoczesną bankowość elektroniczną. Z uwagi na liczne innowacje i poszerzanie oferty o kolejne promocje, banki komercyjne mogą czuć się zagrożone na rynku.
Bank spółdzielczy nie może być postrzegany dziś jako instytucja niewprowadzająca innowacyjnych zmian do swojej działalności. Wystarczy wspomnieć, że dwa banki spółdzielcze w Polsce wdrożyły dla wszystkich swoich klientów aplikacje mobilne na telefony, dzięki którym mogą oni korzystać z systemu bankowości elektronicznej w każdym miejscu, w którym się znajdą. To naprawdę duże udogodnienie. Na taki krok zdecydował się Bank Spółdzielczy we Wschowie oraz ESBANK Bank Spółdzielczy. Można przypuszczać, że wiele banków spółdzielczych już wkrótce pójdzie w ich ślady.
Innowacje oraz atrakcyjność produktów i usług bankowych są orężem walki banków spółdzielczych z bankami komercyjnymi o klientów. Banki spółdzielcze chcą stać się bardziej nowoczesne, nie tylko praktycznie, ale też w teorii. Muszą więc zbudować dokładnie taki wizerunek. Czy to się uda? Jeśli banki spółdzielcze wezmą wzór od bliźniaczych instytucji finansowych na Wyspach Brytyjskich, będzie to jak najbardziej możliwe. Tam bowiem banki spółdzielcze skutecznie odbierają bankom komercyjnym klientów.