W weekend pomiędzy 8 a 10 listopada klienci wielu banków, w tym przede wszystkim PKO BP i mBanku, skarżyli się w mediach i podczas rozmów z konsultantami na bankowych infoliniach, że bankomaty Euronetu nie wypłacają im pieniędzy.
Komunikat, jaki pokazywał się na ekranie bankomatu należącego do sieci Euronet był co najmniej niejasny. Klienci nie podejrzewali jednak, że odcięcie od pieniędzy z bankomatu to nie jedyny ich problem. Pomimo, że bankomat Euronet w wyniku awarii nie wypłacał klientom pieniędzy, to jednak były one księgowane na kontach bankowych, o czym klienci nie mieli pojęcia. Jak teraz odzyskać swoje pieniądze?
Blokada środków, strata pieniędzy
Na „długi weekend” tysiące klientów Euronetu i PKO BP pozostało bez gotówki, chyba że wypłaciło ją z bankomatów innej sieci. Media już okrzyknęły weekend pomiędzy 8 a 10 listopada, „czarnym bankowym weekendem”. Jego konsekwencje nadal są odczuwalne dla klientów banków. Na ich kontach widnieją bowiem zaksięgowane wypłaty z bankomatów, choć nie otrzymali z nich ani złotówki. Mijały kolejne dni po awarii, a klienci odkrywali, że na swoich kontach mają zaksięgowanych zbyt dużo wypłat. Część osób, które próbowały w feralny weekend wypłacić większą kwotę pieniędzy z bankomatu Euronet miało wyczyszczone konto.
Co robić?
Klienci bankomatów Euronet po dostrzeżeniu błędnie zaksięgowanych wypłat powinni jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem. Infolinia mBanku od 12 listopada była przepełniona rozmowami dotyczącymi problemów Euronetu w długi weekend. Klienci całkiem słusznie domagali się zwrotu swoich pieniędzy, zaś konsultanci niezmiennie odpowiadali, że nie winą mBanku jest zaistniała sytuacja, ale Euronetu. mBank pozostawał w stałym kontakcie z operatorem sieci bankomatów i informował klientów, że pieniądze zostaną zwrócone. Jeśli by się to nie stało, klienci musieliby składać reklamację. Czas oczekiwania na jej rozpatrzenie to 30 dni!
Zwrot środków
Część klientów mBanku, którzy mieli nieszczęście uczestniczyć w awarii sieci bankomatów Euronet, 16 listopada otrzymało wiadomości w systemie transakcyjnym o zwrocie wcześniej zaksięgowanych błędnie środków finansowych. Przykładowa informacja brzmiała w następujący sposób:
„Szanowny Kliencie, uprzejmie informujemy, że w dniu 15.11 do banku trafiły poprawne informacje z firmy Euronet na temat niesłusznie rozliczonych transakcji w bankomacie.
Na tej podstawie przygotowujemy zwrot pieniędzy, który zostanie zaksięgowany na Twoim rachunku w dniu 16.11 po godz. 18:00 (od tego momentu środki będą do dyspozycji).
Raz jeszcze przepraszamy za wszelkie niedogodności i konieczność oczekiwania na zwrot. Sytuacja ta była niezależna od mBanku.”
Klienci mBanku i innych banków, którzy nie otrzymali zwrotu wcześniej niesłusznie pobranych środków mogli jedynie złorzeczyć Euronetowi i składać formalną reklamację. Na oficjalnym profilu Euronetu na Facebooku nie brak negatywnych komentarzy użytkowników:
„Pieniądze zablokowane na moim koncie zostały zwrócone. Postawę Euronetu który nie odpowiadała na wiadomości prywatne, nie informował o podejmowanych działaniach i najzwyczajniej na świecie nie przeprosił oceniam bardzo negatywnie. Postaram się nie korzystać więcej z usług tej sieci, do czego będę też namawiać znajomych.”
„Jak długo mam czekać jeszcze na zwrot własnych pieniędzy Może ktoś z Euronetu się zainteresuje w końcu.”
To tylko jedne z wielu wpisów na profilu facebookowym Euronetu. Zarzutem często stawianym Euronetowi jest brak zainteresowania klientami i brak bieżącego informowania o stanie awarii. Euronet złamał jedną z podstawowych zasad PR-u, nie przeprosił klientów za zaistniałą sytuację. Nie poczuł się odpowiedzialny za to, co się stało:
„Z przyczyn niezależnych od Euronet Polska wystąpiły dziś czasowe utrudnienia w realizacji transakcji.
Próby wypłaty, które nie zakończyły się wypłatą środków nie powinny skutkować obciążeniem.
Informujemy, że może dochodzić do występowania czasowej blokady autoryzacyjnej tzn. środki mogą zostać zablokowane do czasu, kiedy bank (wydawca karty) potwierdzi status transakcji – zrealizowana / nie zrealizowana. Nie wypłacone środki powinny wrócić na konto automatycznie. O czasie realizacji zdjęcia blokady decyduje bank wydawca karty. Prosimy o monitorowanie stanu konta.”
Pozew zbiorowy
W serwisie społecznościowym Facebook powstał profil skupiający wszystkich, którzy poczuli się poszkodowani przez sieć Euronet. Część osób już odzyskało swoje pieniądze, inni muszą czekać kilka tygodni na rozpatrzenie złożonych reklamacji. Klienci niezadowoleni z działań Euronetu mogą dopisać się do pozwu zbiorowego, jaki przygotowywany jest przeciwko operatorowi bankomatów.